2010 10/18

Felosztási Szabályzat egységes szerkezetben

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda 2010. október 4. napján nyilvánosságra hozta honlapján a hangfelvételek játszási díjának felosztásáról szóló szabályzatának egységes szerkezetű – tehát a változásokat is mutató – változatát.

Az egységes szerkezetű változat publikálására azért volt szükség, hogy segítségével könnyebben áttekinthetőek legyenek az elmúlt években elfogadott módosítások. Jelen tájékoztatónk célja az, hogy felhívjuk a figyelmet néhány fontosabb változásra.

1. Használati zene fogalmának bevezetése
A Szabályzat bevezeti a ˝használati zene˝ fogalmát, amely a műsorszámok főcímzenéjeként, vagy kötő-, vége-, stáblista… stb. zenéjeként alkalmazott hangfelvételt jelenti. Mivel a használati zeneként alkalmazott hangfelvételek jellemzően eleve a sűrűn ismétlődő felhasználás céljával készülnek, a módosítás lényege, hogy ezek csak többszöri (10) elhangzás után részesülnek ugyanolyan arányban a jogdíjból, mint az önállóan felhasznált hangfelvételek. A használati zenére vonatkozó szabály lényegét tekintve megegyezik az Artisjus e körben kialakított évtizedes gyakorlatával.

2. Hangfelvételek verziói a felosztás során
A rádióktól kapott játszási adatok alapján gyakran nem állapítható meg, hogy egy hangfelvételnek pontosan mely verziója (pl. a sor- vagy a koncertlemezen megjelent változata) került sugárzásra. Ilyen esettel találkozunk például akkor, ha a rádió csak a hangfelvétel címét közli a játszási listán, azt ugyanakkor nem, hogy a felvétel mikor jelent meg.
A korábbi szabályok szerint ilyen esetben minden olyan előadóművész részesült a jogdíjból, aki a hangfelvétel bármely verziója elkészítése során (ideértve a koncert- és remix verziókat is) közreműködött,.A jogdíj így gyakorta több verzió számos előadója között került megosztásra, amely az ˝eredeti˝ felvétel előadói számára esetenként hátrányos helyzetet, aránytalanul kis jogdíjrészesedést eredményezett. A módosítást követően azonban úgy kell tekinteni, hogy a hangfelvétel címe kétség esetén az eredeti verziót jelöli és ennek megfelelően csak az eredeti verzió előadóművészei részesülhetnek jogdíjból. Mivel a tapasztalatok szerint egy felvétel több változata közül jellemzően az eredeti (˝stúdió˝) változatot sugározzák a rádiók, a módosítással a felosztás arányosabbá vált.

3. Hangfelvételek újrahasznosítására (˝remix˝) vonatkozó szabályok
Az utóbbi időben számos probléma jelentkezett a korábban sikeres hangfelvételek engedély nélküli újrahasznosításából (remixeléséből). A Szabályzat módosítása alapján az EJI a jövőben külön köteles meggyőződni arról, hogy az egyes remixek elkészültéhez az érintett előadók hozzájárultak-e, valamint arról, hogy a remixet regisztráló lemezlovas (DJ) valóban végzett-e előadóművészi teljesítményt a hangfelvételen, vagy tevékenysége inkább szerzői, esetleg szerkesztői jellegű volt. A hozott intézkedés célja tehát az, hogy a jövőben is csak olyan művészek részesülhessenek az EJI által kezelt jogdíjakból, akik ténylegesen előadóművészi teljesítményt nyújtottak a hangfelvételek elkészítése során.

4. Vitarendezés módja egymásnak ellentmondó előadóművészi nyilatkozatok esetén
A korábbi felosztások során több esetben okozott gondot, hogy egyes népszerűbb felvételek kapcsán az érintett előadóművészek egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tettek az EJI-nek, például a felvételen ténylegesen közreműködő, jogdíjra jogosult előadóművészek köréről. Ezekben az esetekben a vitával érintett előadók rendre az EJI közreműködését igényelték a jogviták gyors lezárása érdekében, ezért szükséges volt a vitarendezés módját a Szabályzat új fejezetében rögzíteni.

5. Internetes jogdíjak felosztása
Az internetes (ún. ˝lehívásos˝ vagy ˝interaktív˝) felhasználások után fizetett jogdíjak felosztására vonatkozó szabályok a játszási jogdíjak szabályzatának mellékletében kerültek elhelyezésre. A módosítás szerint ugyanis a játszási jogdíjak felosztásának szabályait az internetes jogdíjakra is megfelelően alkalmazni kell.

A Szabályzat a fent említetteken túl a tartalmaz néhány olyan módosítást is, amelyek a felosztási szabályok korábbi szövegét pontosítják, a tartalmán azonban érdemben nem változtatnak.

A Felosztási Szabályzat egységes szerkezetű változata folyamatosan elérhető az EJI honlapján, annak nyomtatott változatát az EJI a közeljövőben minden érintettnek megküldi postai úton.

 

« vissza az előző oldalra

Hírek


Interjúk

A stand-up több mint vicceseket mondani a színpadon

A jó stand-up strukturált, több rétegű, érzelmeket ébreszt, gondolkodásra ösztönöz. Erre pedig tudatosan kell készülni, mert ez már írói és előadói képesség, amit lehet és kell is fejleszteni. - Interjú Litkai Gergellyel

A jó társulat szakmailag és emberileg is felemel

A közönséget mindig érezni lehet. Maga a színház is: energia, energiaáramlás egymás és a közönség között. Keserves, ha semmi nem jön a nézőtérről. - Interjú Pálmai Anna színésznővel

A jó szinkronszínész dobbantó nélkül ugrik

Amikor szinkronizálunk, nincs idő a felkészülésre. Abban a pillanatban hozni kell az adott karaktert, nincs lehetőség időkérésre, hogy tessék adni nekem öt percet, hogy felhergeljem magam.

A határokat feszegetem, de csak így van értelme!

Amikor a világ dübörög mögöttem, le kell tudom csendesíteni magamat. Számomra erre a naplóírás ad lehetőséget. Muszáj megőrizni ezeket a gondolatokat, mert ősi erőt és természetes energiát jelentenek.

Ahol a szó ereje véget ér, ott kezdődik a táncé

A tánc magánvélemény – vallja Földi Béla.  Az igazi táncos az előadás során önmaga mélységét és magasságát, a világhoz és a pillanathoz való viszonyulását is feltárja, átadja. 

A jazz az életem

Tizenöt éves lehettem, amikor a televízióban sugárzott jazzfesztiválokat nézve megfogott a műfaj nyelvezete, ritmikája és hangulata. Ekkor dőlt el: a jazz-zenének szentelem az életem.

Színpadra lépni csak teljes odaadással lehet

Előadások alatt a takarásból szoktam nézni a közönséget, fantasztikus látni, hogy miként lényegülnek át. Mindig felemelő érzés, ha sikerül eljutnunk az emberek lelkéig.

Magyar hangja Csőre Gábor

Sokan úgy gondolják, hogy a művészekre a rebbenékenység és szenzibilitás jellemző. Ez igaz, ugyanakkor felkészültnek kell lenni minden eshetőségre. A színházhoz kötél idegek és rugalmasság kell. 

A felkészülést nem lehet befejezni

A célunk az, hogy felborzoljuk az érzékeket, elvarázsoljuk, és egy különleges utazásra repítsük a koncertre érkezőket. Dalaink ebben a közegben születnek újjá és nyernek új értelmet. - Jónás Vera, énekes

A tánc a pillanat művészete

A családom és a mestereim is mindig a maximalizmusra neveltek, arra, hogy félgőzzel nem érdemes semmit sem csinálni. Ez egyébként nem csak a táncművészetre igaz. - Kiss János, a Győri Balett igazgatója

A boldogság egy képesség

Azért vagyok színész, mert szeretek az lenni. A színház lehetőséget ad arra, hogy a szerepeimen keresztül közelebb kerülhessek önmagamhoz. A szakma elismerése, a közönség szeretete plusz jutalom, jóleső ráadás.

Horváth Kornél a világ legjobb ütőse

Decemberben a világ legjobb ütőhangszeresévé választották Horváth Kornélt a rangos brit Rhythm zenei magazin internetes szavazásán. Ezt követően készült interjúnk.

Recirquel: a cirkusz újragondolva

Egyik legnagyobb mesterem többször hangsúlyozta: van egy jó ötleted? Dobd el messzire! A Recirquel alapítója, Vági Bence a közönség és az artisták közötti különlegs lelki kapcsolatról mesél a vele készített interjúban.

Kereszt és karma

Szűcs Gabi 2007-ben vált ki a Cotton Club Singers-ből, hogy szólókarriert kezdjen. Az idén Fonogram Díjjal kitüntetett művésszel az őszi koncertek és fellépések mellett hivatástudatról, születőben lévő új dalokról és az alkotás öröméről is beszélgettünk.

Marie Antoinette a BMW új márkanagykövete?

Színes és mozgalmas világ az, amiben Polyák Lilla színművész és popénekesnő éli mindennapjait. A néhány hete debütált Marie Antoinette musical előkészületeiről, mondanivalójáról és fogadtatásáról kérdeztük.


Eseménynaptár

2018
11/
23

Jogdíjkifizetés (külföldi jogdíjak és 2017. évi audiovizuális jogdíj)

2019
02/
28

Hangfelvételek regisztrációs határideje

2019
03/
28

Jogdíjkifizetés (külföldi jogdíjak)

2019
06/
28

Jogdíjkifizetés (2018. évi rádiós, televíziós sugárzási jogdíjak, kiegészítő díjak, háttérzenei jogdíjak)

2019
09/
16

Audiovizuális adatlapok regisztrációs határideje

2019
10/
30

Jogdíjkifizetés (ismétlési és audiovizuális jogdíjak, külföldi jogdíjak)