Jogdíjfelosztás a megismételt televíziós (rádiós) műsorok alapján

III. Rész
Jogdíjfelosztás a megismételt televíziós műsorok alapján ("Ismétlési jogdíj")


1. Értelmező rendelkezések

A jelen fejezetben az alábbi kifejezéseket a következő jelentéssel kell alkalmazni:

a) Az "ismétlési jogdíj" kifejezésen az Szjt. 74. § (2) bekezdésének első fordulatában és 27. §-ában foglalt rendelkezések alapján az előadás sugárzás vagy a nyilvánossághoz történő átvitel céljára készült rögzítése után fizetett jogdíjat kell érteni.

b) A "felhasználó" kifejezésen azt a rádió, illetve televízió szervezetet kell érteni, amely az EJI hatályos díjszabása szerint a jogdíjat megfizetni, továbbá a felhasznált előadásokkal kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettséget teljesíteni köteles.

c) A "műsor" kifejezésen azt a televíziós vagy rádiós műsort, illetve műsorszámot kell érteni,
i) amelyek sugárzás céljával a felhasználó saját gyártásában, vagy megrendelésére készültek,
ii) amelyekben az előadóművészek irodalmi, illetve más művészeti alkotásokat adnak elő,
iii) amelyeknek ismételt sugárzása az előadóművészi vagyoni jogok védelmi idején belül történt, továbbá
iv) amely ismételt sugárzása után a felhasználó – az EJI hatályos díjszabása, illetve a felhasználóval kötött felhasználási szerződés alapján – jogdíjat köteles fizetni.

d) A "főszereplő" kifejezésen azokat az előadóművészeket kell érteni, akiket a jelen fejezet szerinti rögzített előadás ekként jelöl meg. Ha az előadás olyan színházi előadás rögzítése útján jött létre, melynek rendezője előadóművészi teljesítményt nyújtott, a jogdíj megállapítása során a rendezőt főszereplőnek kell tekinteni, ha személye a felhasználó adatszolgáltatása alapján megállapítható. A jogdíjat ugyancsak a főszereplőre vonatkozó szabályok alapján kell megállapítani a rögzített előadás koreográfusa vonatkozásában, ha személye a felhasználó adatszolgáltatása alapján megállapítható.

2. Jogdíjak felosztása a játszási listák alapján

2. 1. A felosztási időszak

2. 1. 1. A felhasználó által megfizetett jogdíjat a felhasználó által szolgáltatott adatok alapján kell felosztani az ismételten sugárzott műsorokban szereplő előadóművészek között.

2. 1. 2. A felosztást – ha az Elnökség másként nem dönt – évente egy ízben kell elvégezni, az továbbá mindig egy naptári évben végzett felhasználás után befizetett jogdíjakra terjed ki (felosztási időszak). Ha a felosztási időszakról az Elnökség dönt, egy évnél hosszabb tartalmú felosztási időszak csak kivételesen indokolt esetben határozható meg.

2. 1. 3. A felosztás akkor kezdhető meg, ha a felhasználók – ezen belül pedig elsősorban a közszolgálati médiaszolgáltató – az adott naptári évben felhasznált előadások után a jogdíjat megfizette és a felhasznált műsorokról teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségének eleget tett, vagy a felhasznált műsorok előadóművészeire vonatkozó adat egyéb hitelt érdemlő forrásból az EJI rendelkezésére áll. Ha a felosztás indokolatlan késedelmet szenvedne, az Elnökség döntése alapján egyes felhasználók jogdíja a közszolgálati televízió jogdíjától időben elkülönítetten is felosztásra kerülhet.

2. 1. 4. Ha a felhasználó díjfizetési vagy adatszolgáltatási kötelezettsége teljesítésével késedelembe esik, a jogdíjat a hibátlan teljesítés tényleges megtörténtét követő jogdíjfelosztási időszakban kell felosztani.

2 .2 . A felosztás első lépcsője
A jogdíjak felosztása a játszási listákon szereplő műsorok között: az egy műsorra eső jogdíj összegének megállapítása

2. 2. 1. Ha a Küldöttgyűlés másképp nem dönt, a közszolgálati műsorszolgáltató által befizetett jogdíjat, figyelemmel a műsorstruktúrára, 75% - 25% arányban kell megosztani a televíziós és rádiós műsorok között.

2. 2. 2. A felhasználó által befizetett jogdíjat fel kell osztani azon műsorok között, amelyeknek ismételt sugárzása után az adott felhasználó az adatszolgáltatása szerint a jogdíjat megfizette. Ennek során a jogdíjat az egyes műsorok között azok percben kifejezett hosszának arányában kell megosztani.

2. 3. A felosztás második lépcsője
Az egy műsorra eső jogdíj felosztása a műsorban szereplő előadóművészek között

2. 3. 1. Az egy műsorra eső jogdíj összegét azon előadóművészek között kell felosztani, akik a felhasználó adatszolgáltatása szerint ebben a műsorban szerepeltek. Ha az adatszolgáltatás az ismétlési jogdíj hatálya alá tartozó és utószinkron technikával készített (például televíziós animációs film vagy televíziós operafilm jellegű) műsor kapcsán az utószinkront készítő előadóművész nevét is feltünteti, az előadóművészt a jogdíj felosztása során figyelembe kell venni.

2. 3. 2. Az egy műsorra eső jogdíj felosztása, ha a felhasználó játszási listája valamennyi közreműködő előadóművész egyedileg azonosítható adatát tartalmazza

2. 3. 2. 1. Ha a felhasználó játszási listája – az EJI díjszabása, illetve a felhasználóval kötött felhasználási szerződés alapján – valamennyi, az adott előadás készítése során közreműködő előadóművész nevét egyedileg azonosítható módon tartalmazza, az egy műsorra eső jogdíj összegét a műsorban szereplő előadóművészek között a felhasználó adatszolgáltatásában megjelölt "főszereplő", illetve "szereplő" besorolás szerint kell felosztani, az alábbi pontrendszer alapján:

a) a főszereplő előadóművészek 3 (három) pontot, a szereplő előadóművészek 2 (két) pontot kapnak;

b) a szereplésével készült műsorra eső jogdíj összegéből minden előadóművész a pontszámaival arányosan részesül.

2. 3. 2. 2. Ha a felhasználó adatszolgáltatása hiányos vagy pontatlan és az előadóművészek "főszereplő", illetve "szereplő" besorolását nem lehet egyértelműen megállapítani, akkor az érintett műsorban szereplő valamennyi, a felosztás során közreműködése jellege szerint nem besorolható előadóművészt szereplőnek kell tekinteni, és a jogdíjat ennek figyelembe vételével kell felosztani.

2. 3. 2. 3. Annak érdekében, hogy a felhasználó által szolgáltatott és a jogdíjfelosztás alapjául szolgáló adatok esetleges hiányossága vagy pontatlansága ne okozza a felosztás aránytalanságát, az EJI a felhasználó által szolgáltatott adatokat honlapján a jogdíjfelosztást megelőzően közzéteheti és azzal kapcsolatban az érintett előadóművészektől észrevételeket kérhet. Ha a jogosult nyilatkozata alapján a felhasználó adatszolgáltatása hiányosnak vagy pontatlannak bizonyul, az EJI az érintett felhasználót haladéktalanul felhívja az adatszolgáltatás kijavítására. Amennyiben az adatok ilyen módon kijavíthatóak, az igény elbírálása szempontjából a továbbiakban a kijavított adatokat kell irányadónak tekinteni. Minden egyéb esetben az igény megalapozottságával kapcsolatban a bizonyítás az érintettet terheli.

2. 3. 3. Az egy műsorra eső jogdíj felosztása, ha a televízió játszási listája a műsor elkészítésében közreműködő előadóművészi együttesnek, csoportnak a nevét tartalmazza

2. 3. 3. 1. Ha a televízió játszási listája a műsor elkészítésében közreműködő valamennyi előadóművész egyedileg azonosítható adata helyett a műsor elkészítésében közreműködő előadóművészek közös néven szereplő együttesét vagy csoportját tartalmazza, úgy az egy műsorra eső jogdíj összegét, az alábbi eltéréssel, a 2.3.2 pontban meghatározott eljárással egyezően kell felosztani.

2. 3. 3. 2. Előadóművészek közös néven szereplő együttese vagy csoportja esetén az együttes, illetve csoport tagjaként az részesül jogdíjban, aki személyi adatlapján tett nyilatkozata szerint a felvétel készítésének időpontjában az együttes tagja volt. Ha a felvétel készítésének időpontja a rendelkezésre álló adatok alapján nem állapítható meg egyértelműen, úgy minden olyan előadóművész részesül a jogdíjból, aki személyi adatlapján tett nyilatkozata szerint az együttesnek bármikor tagja volt.

2. 3. 4. Az egy műsorra eső jogdíj felosztása, ha a rádió játszási listája a műsor elkészítésében közreműködő előadóművészi együttesnek, csoportnak a nevét tartalmazza

2. 3. 4. 1. Ha a rádió játszási listája a hangfelvétel elkészítésében közreműködő valamennyi előadóművész egyedileg azonosítható adata helyett a hangfelvétel elkészítésében közreműködő előadóművészek közös néven szereplő együttesét vagy csoportját tartalmazza (vezető előadóművész), úgy az egy hangfelvételre (műsorra) eső jogdíj összegét a jelen Felosztási Szabályzat II. Rész ("Rádiós játszási jogdíj") 2.4.-2.6. pontjaiban meghatározott eljárás alapján kell felosztani.

2. 3. 4. 2. Ha adatok hiányában nem állapítható meg, hogy a hangfelvétel melyik változata került felhasználásra, akkor úgy kell tekinteni, hogy az eredeti változatot használták fel.

2. 3. 4. 3. Ha adott hangfelvétel vonatkozásában az érintett előadóművészek közül a jelen Felosztási Szabályzat II. Rész ("Rádiós játszási jogdíj") 2.6.2. pontjában meghatározott időtartam alatt egy sem nyújtott be hangfelvételi adatlapot, a jogdíjat azon előadóművészek között kell felosztani, akiket a játszási lista szólistaként megjelölt, illetve, előadóművészek együttese esetén, aki személyi adatlapján tett nyilatkozata szerint a felvétel készítésének időpontjában az együttes tagja volt .

Utoljára frissítve: 2016. augusztus 31. napján

 

« vissza az előző oldalra

Hírek


Interjúk

A boldogság egy képesség

Azért vagyok színész, mert szeretek az lenni. A színház lehetőséget ad arra, hogy a szerepeimen keresztül közelebb kerülhessek önmagamhoz. A szakma elismerése, a közönség szeretete plusz jutalom, jóleső ráadás.

Horváth Kornél a világ legjobb ütőse

Decemberben a világ legjobb ütőhangszeresévé választották Horváth Kornélt a rangos brit Rhythm zenei magazin internetes szavazásán. Ezt követően készült interjúnk.

Recirquel: a cirkusz újragondolva

Egyik legnagyobb mesterem többször hangsúlyozta: van egy jó ötleted? Dobd el messzire! A Recirquel alapítója, Vági Bence a közönség és az artisták közötti különlegs lelki kapcsolatról mesél a vele készített interjúban.

Kereszt és karma

Szűcs Gabi 2007-ben vált ki a Cotton Club Singers-ből, hogy szólókarriert kezdjen. Az idén Fonogram Díjjal kitüntetett művésszel az őszi koncertek és fellépések mellett hivatástudatról, születőben lévő új dalokról és az alkotás öröméről is beszélgettünk.

Marie Antoinette a BMW új márkanagykövete?

Színes és mozgalmas világ az, amiben Polyák Lilla színművész és popénekesnő éli mindennapjait. A néhány hete debütált Marie Antoinette musical előkészületeiről, mondanivalójáról és fogadtatásáról kérdeztük.


Eseménynaptár

2017
02/
28

Hangfelvételek regisztrációs határideje

2017
03/
10

2014. évi jogosultkutatás megkezdése

2017
03/
30

Jogdíjkifizetés (külföldi jogdíjak)

2017
06/
30

Jogdíjkifizetés (2016. évi jogdíjak)

2017
09/
30

2015. és 2016. évi jogosultkutatás megkezdése

2017
11/
30

Jogdíjkifizetés (külföldi jogdíjak)