2016 11/15

Recirquel: a cirkusz újragondolva

Egyik legnagyobb mesterem többször hangsúlyozta: van egy jó ötleted? Dobd el messzire! A Recirquel alapítója, Vági Bence a közönség és az artisták közötti különlegs lelki kapcsolatról mesél a vele készített interjúban.

Cirkusz az Éjszakában, A Meztelen Bohóc, Párizs Éjjel, Non Solus: előadások, amelyek jóval túlmutatnak a hagyományos cirkuszi, illetve artista produkciókon. Amellett ugyanis, hogy lenyűgözik a szemet, mélyen megérintik a lelket is. A Recirquel alapítójának, Vági Bencének elkötelezett szándéka, hogy ne csak szórakoztassák az embereket, hanem hassanak is rájuk. A társulat 2012-es alapítása óta külföldön több mint kilencven, itthon pedig közel kétszáz alkalommal lépett közönség elé.

- Figyelemreméltóan sok a külföldi fellépésetek. Alig értetek haza Chiléből, máris készültetek a montreali turnéra. Milyen élményekkel tértetek haza?
- Chile fővárosában, Santiago de Chilében nyolc fellépésünk volt, közel húszezer ember előtt. Ilyen monumentális nézőtérrel, közönséggel régen nem találkoztunk. Óriási kihívást jelentett számunkra. Aztán pár napos itthoni pihenés után következett Montreal és a La Tohu, ahol abban a megtiszteltetésben részesültünk, hogy mi nyithattuk meg az évadot. A La Tohu az újcirkusz fellegvára, amelyet a Cirque du Soleil külszínházának is neveznek. Éppen ezért mérhetetlen büszkeség volt számunkra, hogy a cirkuszi világ fontos üterének tekintett intézmény évada a mi előadásunkkal vette kezdetét.

- Ennyi felkérés, fellépés mellett, hogyan tudtok fizikailag és mentálisan töltődni? Hiszen a produkcióitok rendkívül veszélyesek, emberéletek múlhatnak a koncentráción, pontosságon és a kondíción.
- Éppen úgy, mint az élsportolóknak, a mi artistáinknak is rendkívül tudatosan kell élniük. A szükséges pihenőidő, a megfelelő proteinbevitel, a fizikoterápiás kezelés egyaránt fontos. A fizikai kondíció mellett azonban elengedhetetlen a színészi munka bekapcsolása is a produkciókba. A karakterek pontos megformázása, átélése, és kifejezése nélkülözhetetlen pillérei az előadásainknak, ami természetesen lelkileg is hat művészeinkre. Mindez összetett és összeszedett munkát követel. Éppen ezért hagyomány nálunk, hogy a fellépések előtt közösen meditálunk, így segítve elő az energiaszintek kiegyenlítését. Életveszélyes pillanatokat élünk át a produkció alatt, minden mozdulaton emberéletek múlnak, a kellő összpontosításnak mindennél fontosabb szerepe van. Addig nem engedem a publikum elé lépni a csapatot, amíg úgy érzem, hogy szellemileg és lelkileg nem állnak egyaránt készen.

- Produkció közben mennyire hat rátok a közönség reakciója?
- A közönség és művész viszonya elképesztően fontos. A kölcsönhatás folyamatos, ha beül az előadásunkra egy rendkívül reagens közönség, akkor a mi művészeink is szárnyalnak, a legjobbat hozzák ki önmagukból, szinte erőn és képzeleten felül teljesítenek. Megfigyelhető azonban, hogy a lelkesedés mértéke, energiaszintje országonként változik. A hollandok és az angolok igen aktívak, a kezdettől részt akarnak venni a produkcióban, végig reagálnak, nagyon impulzívak. A latin és spanyol közönség jelenléte rendkívüli atmoszférát, egy sajátos hangulatot teremt az előadás körül, a szerb, illetve szláv közönség azonban általában visszafogott, lassan nyit, de ha egyszer átszakad a gát, akkor elképesztően intenzívvé válik. Azt is tapasztaltuk, hogy a magyar közönség lassan enged fel, az érzéseit, benyomásait nem hagyja harsányan a felszínre törni, ugyanakkor nagyon hálás, és ha eljutunk a lelkükig, akkor a szívébe zár.

- A Párizsi Éjjel című mű a világhírű fotóművész, Brassaï képsorozatából merített inspirációt. Mi jellemző általában egy-egy előadás megszületésére? Hogyan válik ötletből produkció?
- Egyik legnagyobb mesterem többször hangsúlyozta: van egy jó ötleted? Dobd el messzire! Akkor ezt nem igazán értettem, de az idő múlásával ráébredtem miről van szó. Az ihlet és az ötlet két különböző dolog. Az ihlet tőlünk független, valahonnan felülről érkezik, mi magunk csupán csak közvetítők vagyunk. Az ötlet az, ami a saját fejünkből pattan ki. Szerencsés, amikor a kettő találkozik, de nagyon kell figyelni arra, hogy az ötlet ne nyomja el az ihletet, mert az utóbbi az, ami igazán tiszta, szép és őszinte.

- Mindez hogyan valósul meg a gyakorlatban?
- Eleinte hagyni kell, hogy az ihlet járja a saját útját, mi pedig figyeljük, merre indul, hogyan fejlődik. Megbeszéljük egymással, kiben milyen érzeteket kelt. A témában festményeket, képeket tanulmányozunk, zenéket hallgatunk, hagyjuk, hogy hasson ránk a hangulat, a szellemiség. Ezt követően körvonalazzuk leendő produkcióink karaktereit, elkészítjük azok élettörténetét, kidolgozzuk a szereplők egymáshoz való viszonyát, végül megszületik a kerettörténet, és elkezd élni a darab.

Vági Bence

- Mikor léptek új produkcióval a közönség elé?
- Jelenleg négy darabunk van, ezekkel folyamatosan lépünk fel itthon és külföldön egyaránt. Előkészületben van ugyanakkor két másik produkció is, de ezek még a bemutatótól igen messze vannak. Az egyiket 2017-ben, a másikat 2018-ban tervezzük bemutatni a publikumnak.

- A munkátok erős kollegialitást követel, de milyen a viszony magánemberként a társulat tagjai között?
- Olyanok vagyunk, mint egy nagy család, beleértve annak minden pozitívumát és negatívumát. Sok időt töltünk együtt, számtalanszor együtt kelünk, eszünk, utazunk. Bántjuk és szeretjük egymást. A lényeg azonban az, hogy igazán odafigyelünk egymásra.

- Visszatekintve a megalakulásotoktól eltelt évekre hogyan értékeled az eddig megtett utat?
- Azzal a törekvéssel indultunk el az úton, hogy megújítsuk Magyarországon a cirkusz műfaját, új értékekkel, színekkel gazdagítva azt. A közönség visszajelzései minden fellépés után megerősítik, van igény arra, amit nyújtani tudunk. Szeretnek minket. Azok lettünk, akikké válni akartunk: egy olyan, társulat tagjaivá, akik előadásukkal képesek megérinteni az emberek szívét.

Vági Bence
A Recirquel 2012-ben alakult Budapesten. A társulat alapítója és művészeti vezetője tizenegy artistát kért fel egy, a 20. Sziget Fesztiválra készülő produkció megalkotására, amely már a bemutatón kirobbanó sikert aratott. A tehetséges csapat hamar magára vonta a közönség és a színházi szakma figyelmét. Meghatározó fordulópontnak bizonyult, amikor a Budapesti Tavaszi Fesztivál és a Müpa felkérésére egy egész estés előadást hívott életre a társulat: így született meg a „Cirkusz az Éjszakában˝ produkció, amely a publikumot hazánkban és külföldön egyaránt lenyűgözte. Azóta a csapat sikert sikerre halmoz, produkcióik világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Az Előadóművészi Jogvédő Iroda tisztelettel adózik a Recirquel újító szándéka, kivételes tehetsége előtt, a társulat művészeti vezetőjét, az EJI tagját, Vági Bencét pedig hasonló magas színvonalú produkciók megálmodására és megalkotására biztatja.
 

« vissza az előző oldalra

Hírek


Interjúk

Magyar hangja Csőre Gábor

Sokan úgy gondolják, hogy a művészekre a rebbenékenység és szenzibilitás jellemző. Ez igaz, ugyanakkor felkészültnek kell lenni minden eshetőségre. A színházhoz kötél idegek és rugalmasság kell. 

A felkészülést nem lehet befejezni

A célunk az, hogy felborzoljuk az érzékeket, elvarázsoljuk, és egy különleges utazásra repítsük a koncertre érkezőket. Dalaink ebben a közegben születnek újjá és nyernek új értelmet. - Jónás Vera, énekes

A tánc a pillanat művészete

A családom és a mestereim is mindig a maximalizmusra neveltek, arra, hogy félgőzzel nem érdemes semmit sem csinálni. Ez egyébként nem csak a táncművészetre igaz. - Kiss János, a Győri Balett igazgatója

A boldogság egy képesség

Azért vagyok színész, mert szeretek az lenni. A színház lehetőséget ad arra, hogy a szerepeimen keresztül közelebb kerülhessek önmagamhoz. A szakma elismerése, a közönség szeretete plusz jutalom, jóleső ráadás.

Horváth Kornél a világ legjobb ütőse

Decemberben a világ legjobb ütőhangszeresévé választották Horváth Kornélt a rangos brit Rhythm zenei magazin internetes szavazásán. Ezt követően készült interjúnk.

Recirquel: a cirkusz újragondolva

Egyik legnagyobb mesterem többször hangsúlyozta: van egy jó ötleted? Dobd el messzire! A Recirquel alapítója, Vági Bence a közönség és az artisták közötti különlegs lelki kapcsolatról mesél a vele készített interjúban.

Kereszt és karma

Szűcs Gabi 2007-ben vált ki a Cotton Club Singers-ből, hogy szólókarriert kezdjen. Az idén Fonogram Díjjal kitüntetett művésszel az őszi koncertek és fellépések mellett hivatástudatról, születőben lévő új dalokról és az alkotás öröméről is beszélgettünk.

Marie Antoinette a BMW új márkanagykövete?

Színes és mozgalmas világ az, amiben Polyák Lilla színművész és popénekesnő éli mindennapjait. A néhány hete debütált Marie Antoinette musical előkészületeiről, mondanivalójáról és fogadtatásáról kérdeztük.


Eseménynaptár

2017
02/
28

Hangfelvételek regisztrációs határideje

2017
03/
30

Jogdíjkifizetés (külföldi jogdíjak)

2017
04/
10

2014. évi jogosultkutatás - regisztrációs határidő

2017
07/
07

Jogdíjkifizetés (2016. évi jogdíjak)

2017
09/
30

2015. és 2016. évi jogosultkutatás megkezdése

2017
11/
30

Jogdíjkifizetés (audiovizuális jogdíjak és külföldi jogdíjak)