2020 02/04

A legfontosabb esemény a mozi feltalálása óta

2020. április 28. napján hatályba lép az audiovizuális előadóművészek vagyoni jogait globálisan rögzítő Pekingi Szerződés. E naptól az audiovizuális előadások létrehozásában résztvevő előadóművészek jogai érezhetően erősödni fognak világszerte.

A Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) által 2012-ben elfogadott szerződés végrehajtásának megkezdéséhez arra volt szükség, hogy legalább 30 állam ratifikálja azt. Ez most Indonézia csatlakozásával megvalósult. 2020 április 28-tól kezdve az audiovizuális előadások létrehozásában résztvevő előadóművészek az említett 30 országban jogdíjban részesülnek a produkciókból származó bevételekből és elfogadható jövedelemre tehetnek szert.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas Javier Bardem a Pekingi Szerződést a mozi feltalálása óta a legfontosabb vívmánynak tartja a színészek számára. Az egyezményt Magyarország a megszületésének évében aláírta, ratifikálása azonban az EU-n belül megosztott hatáskör, így a tagállamok egyedül nem járhatnak el. Az Unió 2013-óta az aláírók között van, de a ratifikálás ügyében érdemi lépést mindeddig nem tett.

Dr. Gyimesi László, az előadóművészek jogainak képviseletét Magyarországon ellátó Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) elnöke a szerződés végrehajtása megkezdésének jelentőségét a színészek jogai tekintetében a közel hatvan évvel ezelőtt elfogadott un. Római Egyezményhez hasonlítja, amely akkor a zenészek rádiós játszási jogdíjait alapozta meg. Úgy véli, ez az esemény az előadóművészek jogai szélesítésének nagyon jelentős állomása lehet.

Dr. Tomori Pál, az EJI igazgatója a fejleménnyel kapcsolatban hangsúlyozta: „Az egyesület és jogelődjei közel 25 éve dolgoznak azon, hogy ha egy mozifilmet leadnak a tévében, akkor a színészeknek ezért ugyanúgy járjon a jogdíj, mint ahogy a zenészeknek jár egy hangfelvétel rádiós lejátszása után. A Pekingi Egyezmény hatályba lépése most végre reális esélyt teremt arra, hogy ez a jogdíj nálunk is előírás legyen. Semmi másról nincs szó, mint a legalapvetőbb méltányosságról: ha használják a művész felvételét, közönséget vonzanak vele, reklámidőt adnak el vele, akkor az így szerzett bevételből részesüljön az az előadóművész is.”

Rajkai Zoltán, a Katona József Színház színésze, az EJI Színművészek Jogdíjbizottságának tagja, a Szídosz Szinkron Alapszervezetének elnöke elmondta: „A Pekingi Szerződés hatályba lépése a szinkron színészek helyzetén is javíthat, hiszen pályafutásuk során több ezer produkcióban kölcsönzik hangjukat az eredeti nyelven megszólaló sztároknak, de alkotómunkájuk elismerése eddig nem volt megfelelő. Véleményem szerint a globális hatályú egyezmény követendő példa és reményeim szerint megfelelő választ ad a digitális világ kihívásaira is, jelentősen javítva az előadóművészi jogok érvényesítését."

A Pekingi szerződésről

A Szellemi Tulajdon Nemzetközi Szervezete (WIPO) által szervezett diplomáciai konferencia résztvevői 2012. június 26-án elfogadták az audiovizuális előadások védelméről szóló Pekingi Szerződést, amely három hónappal azt követően léphet hatályba, hogy 30, a szerződést aláíró fél ratifikálja azt.

Ez az első olyan nemzetközi megállapodás, amely az audiovizuális előadások előadóművészei számára személyhez fűződő, illetve vagyoni jogokat biztosít: erősíti az éritett előadóművészek vagyoni jogait abból a célból, hogy díjazásban részesüljenek a produkciókból származó bevételekből, illetve személyhez fűződő jogokat is biztosít az előadóművészeknek, hogy megakadályozhassák az előadásuk eltorzítását.

« vissza az előző oldalra

Hírek


Interjúk


Eseménynaptár

2023
09/
29

Jogdíjkifizetés (Audiovizuális előadások és külföldi jogdíjak) / Payout for audiovisual recordings

2024
02/
15

Választógyűlés az EJI székhelyén

2024
02/
22

Megismételt Választógyűlés a BMC-ben

2024
02/
29

Hangfelvételi adatlapok regisztrációs határideje / Deadline for registration of sound recording forms

2024
03/
26

Külföldről beszedett jogdíjak felosztása

2024
06/
25

Jogdíjkifizetés (Hangfelvételek felhasználása és külföldi jogdíjak) / Payout for sound recordings