2019 11/08

Audiovizuális nagyfelosztás és Deezer jogdíjak

Az EJI 622 millió forint jogdíjat fizet ki több mint 36 ezer magyar és külföldi előadóművésznek. A legmagasabb jogdíj megközelíti a kétmillió forintot, a tíz legmagasabb jogdíjban részesülő előadóművész együttesen közel 15 millió forintot kap műsoraik 2018-as felhasználása után.

280 millió forint a megismételt televíziós műsorok után

A jogdíjak 5414 különböző műsor adatai alapján kerülnek felosztásra, amelyeket összesen 261.000 perc terjedelemben ismételtek meg 2018-ban. A jogdíjfelosztás eredményeként 14 színész jogdíja haladta meg az egymillió forintot, és további 500 előadó kapott 100.000 forintnál is magasabb jogdíjat. A jogdíj 99,5%-a magyarországi állandó lakóhellyel rendelkező előadók számára kerül kifizetésre.

Fontos változás, hogy ettől az évtől kezdve nemcsak az MTVA, hanem a Comedy Central csatornái után is beszedi és felosztja az EJI a jogdíjat. A jogdíjfelosztás alapjául szolgáló adatokat az EJI előzetesen hozzáférhetővé tette honlapján, az adatok ellenőrzésének lehetőségével több mint 1 500 előadóművész élt.

255 millió forint a televízióban sugárzott filmek és szinkronok után

A jogdíjfelosztás érdekében az EJI közel hárommillió percnyi film-adatot dolgozott fel, a jogdíjból ennek eredményeként ezerötszáz olyan előadóművész is részesült, aki a filmek magyar nyelvű szinkronos változatának létrehozásában közreműködött. A felosztott jogdíj jelentősen, 25 százalékkal bővült, köszönhetően az eredményes jogdíj érvényesítésnek.

Fontos változás, hogy az idei évtől a televíziós sorozatok főszereplői mellett már a szereplők is részesülhetnek jogdíjban.

Kifizetésre kerültek a Deezer által fizetett jogdíjak is

Most került sor a Deezerrel kötött egyezség alapján beszedett jogdíjak felosztására is. A Deezer azt követően kötött egyezséget az EJI-vel, hogy a Fővárosi Ítélőtábla jogerős ítéletében megállapította a Deezer jogsértését. A mostani jogdíjfelosztás – az egyezségnek megfelelően – a 2012 szeptemberétől 2018 májusáig terjedő időszakot öleli fel, a felosztás alapjául a Deezer által átadott játszási listák szolgálnak. Az EJI a jogdíjfelosztás érdekében közel 300 millió elhangzás adatait dolgozta fel, amelyek között volt olyan dal is, amelyet az említett időszakban közel ötszázezer alkalommal hallgattak meg, a legnépszerűbb magyar felvételt pedig 150 ezer alkalommal szólaltatták meg. A tíz legnépszerűbb magyar dalt együttesen 1,5 millió alkalommal hallgatták meg. A feldolgozott adatok alapján elmondható, hogy a magyar dalok népszerűsége sajnos jelentősen elmarad attól a 35%-os aránytól, amilyen mértékben a hazai rádiók magyar felvételeket kötelesek sugározni.

« vissza az előző oldalra

Hírek


Interjúk

Szulák Andrea: A színház csapatjáték, nem jó, ha valaki túl sok a színpadon

Elegancia, közvetlenség, humor, hiteleség – Szulák Andrea igazi díva, akinek minden rezdülése, vibrálása érzékeny összhangban áll.

Füstös Bálint: Zeneszeretőből fanatikussá váltam

Füstös Bálint kamaszkora óta a zene szerelmese, gitárját szinte soha sem hagyja magára, gondolatai minden pillanatban a zene körül forognak. Tehetségét a zene világa hamar felismerte. 2014-ben alapította meg Törőcsik Kristóffal és Lábas Vikivel közösen a Margaret Island zenekart. 

Eszenyi Enikő: A Vígszínház Európában is tájékozódási pont lett

Amikor a férfi maszkom elkészült nem néztem tükörbe, hogy ne tudjam magamról, hogy nézek ki. Abban biztos voltam, ha a figura identitását megtalálom, és ahhoz a megfelelő hangot is, az annyira a szerepé lesz, hogy be sem rekedek tőle. Így is lett.

Bródy János: Minden dal egy kicsit olyan, mintha a gyermekem lenne

Az Illés-együttes volt a kezdet, a lázadó kamaszkor, az első nagy szerelmek és csalódások korszaka. A Fonográf idején értem igazán tudatos művésszé és az első szólólemezem sikere avatott engem önálló előadóvá. 

Koncz Zsuzsa: Hiszek a dalok erejében

Rájöttem, a dalokkal olyan eszköz van a kezemben, amellyel kifejezhetem, kiénekelhetem azt, hogy milyennek látom a világot. - Interjú Koncz Zsuzsával

Litkai Gergely: A stand-up több mint vicceseket mondani a színpadon

A jó stand-up strukturált, több rétegű, érzelmeket ébreszt, gondolkodásra ösztönöz. Erre pedig tudatosan kell készülni, mert ez már írói és előadói képesség, amit lehet és kell is fejleszteni. - Interjú Litkai Gergellyel

Pálmai Anna: A jó társulat szakmailag és emberileg is felemel

A közönséget mindig érezni lehet. Maga a színház is: energia, energiaáramlás egymás és a közönség között. Keserves, ha semmi nem jön a nézőtérről. - Interjú Pálmai Anna színésznővel

Kautzky Armand: A jó szinkronszínész dobbantó nélkül ugrik

Amikor szinkronizálunk, nincs idő a felkészülésre. Abban a pillanatban hozni kell az adott karaktert, nincs lehetőség időkérésre, hogy tessék adni nekem öt percet, hogy felhergeljem magam.

Mészáros Blanka: A határokat feszegetem, de csak így van értelme!

Amikor a világ dübörög mögöttem, le kell tudom csendesíteni magamat. Számomra erre a naplóírás ad lehetőséget. Muszáj megőrizni ezeket a gondolatokat, mert ősi erőt és természetes energiát jelentenek.

Bágyi Balázs: A jazz az életem

Tizenöt éves lehettem, amikor a televízióban sugárzott jazzfesztiválokat nézve megfogott a műfaj nyelvezete, ritmikája és hangulata. Ekkor dőlt el: a jazz-zenének szentelem az életem.

Földi Béla: Ahol a szó ereje véget ér, ott kezdődik a táncé

A tánc magánvélemény – vallja Földi Béla.  Az igazi táncos az előadás során önmaga mélységét és magasságát, a világhoz és a pillanathoz való viszonyulását is feltárja, átadja. 


Eseménynaptár

2018
11/
23

Jogdíjkifizetés (külföldi jogdíjak és 2017. évi audiovizuális jogdíj)

2019
02/
28

Hangfelvételek regisztrációs határideje

2019
03/
28

Jogdíjkifizetés (külföldi jogdíjak)

2019
06/
28

Jogdíjkifizetés (2018. évi rádiós, televíziós sugárzási jogdíjak, kiegészítő díjak, háttérzenei jogdíjak)

2019
09/
23

Audiovizuális adatlapok regisztrációs határideje

2019
11/
08

Jogdíjkifizetés (ismétlési és audiovizuális jogdíjak, külföldi jogdíjak)