2019 12/04

ProArt Zeneipari jelentés 2019

„A zeneipar helyzete számokban 2019” címmel megjelent a ProArt zeneipari jelentése

A digitális értékesítés mindent visz  

A hazai hangfelvétel-iparág (amely magába foglalja a hangfelvétel-kiadói bevételek mellett a szerzői és előadói jogdíjakat is) 2015 óta folyamatosan növekszik, követve az iparág globális trendjeit. A bevételek négy éve folyamatosan emelkednek, 2017-ről 2018-ra 9,7%-kal, ami a nemzetközi lemezkiadók szövetsége (IFPI) mérései szerint az eddigi legnagyobb növekedés.  

A legdinamikusabb fejlődést Magyarországon is a tavalyi év hozta: a 2017-hez viszonyítva valamivel több mint 1 milliárd forinttal magasabb bevétel 5,6%-os növekedést jelent 2017-hez viszonyítva. Ez a legnagyobb mértékben a digitális értékesítések emelkedéséhez köthető, amely több mint 50%-kal, 0,8 milliárd forinttal nőtt egy év alatt. A digitális értékesítésen belül az audiostreaming (pl. Deezer, Spotify) 57%-ot, a videóstreaming (YouTube) pedig 59%-ot emelkedett 2017-hez képest.

Naponta 132 koncert országszerte

2018-ban összesen 48,2 ezer koncert (élőzenés fellépés) volt Magyarországon. Ezek túlnyomó többsége (ahogy 2017-ben is) könnyűzenei koncert (45,2 ezer). Budapest domináns szerepet tölt be: 2018-ban 14,6 ezer koncertet rendeztek a fővárosban, azaz 1000 lakosra 8,3 előadás jutott. Budapest után a legtöbb élőzenés fellépést Szegeden tartották (lakosságarányosan ugyanannyit, mint Budapesten), majd Győr, Debrecen és Pécs következik. Lakosságarányosan Veszprém, Sopron, és Siófok kiemelkedő jelentőségű, ez utóbbi kisvárosként a 10. helyre került.

A koncertek többsége ingyenes Magyarországon, mindössze 43%-ért kellett fizetnie a közönségnek. Budapesten a koncertek több mint fele, a megyeszékhelyeken épp a fele fizetős. A községekben az előadások 72%-a ingyenes volt, ami jórészt a falunapokon rendezett fellépéseknek tulajdonítható.

Egy sikeres dal milliókat hoz a konyhára

A 2017. évi ProArt Zeneipari Jelentés megvizsgálta néhány kiemelkedően sikeres hangfelvétel jövedelemtermelő képességét: egy friss, a rádiók, TV-k, DJ-k által gyakran játszott nagy sláger egy év alatt 5 millió forint körüli jogdíjbevételt generál az alkotóknak (szerzők, előadók, hangfelvétel-előállítók). Rajtuk keresztül ez a bevétel jelenti a megélhetést a felvétellel dolgozó összes közreműködőnek is. 

Fontos hangsúlyozni azonban, hogy milliós nagyságrendű bevételt generálni képes dalokból még mindig igen kevés van egy évben.

A teljes Zeneipar helyzete számokban 2019 jelentés letölthető a www.zeneipar.info oldalról.

A ProArt Szövetség a Szerzői Jogokért alapítói a magyarországi közös jogkezelő egyesületek: az Artisjus, az EJI, a Filmjus, a Hungart és a MAHASZ. A szövetség kiemelt célja a társadalom figyelmének felkeltése az alkotás értéke és a szerzői jog jelentősége iránt.

« vissza az előző oldalra

Hírek


Interjúk


Eseménynaptár

2024
02/
29

Hangfelvételi adatlapok regisztrációs határideje / Deadline for registration of sound recording forms

2024
03/
26

Külföldről beszedett jogdíjak felosztása

2024
07/
04

Jogdíjkifizetés (Hangfelvételek felhasználása és külföldi jogdíjak) / Payout for sound recordings

2024
09/
26

Jogdíjkifizetés (Audiovizuális és online jogdíjak) / Payout for audiovisual and online royalties

2024
10/
31

Regisztrációs határidő (jogosultkutatás) / Deadline for registration (rightholder research)

2025
02/
28

Hangfelvételi adatlapok regisztrációs határideje / Deadline for registration of sound recording forms